Laatste aanmaning


Als een (particuliere) huurder niet op tijd betaalt, dan is de huurder direct in verzuim. Om aanspraak te kunnen maken op (wettelijke) rente en incassokosten zal er een WIK-brief verstuurd moeten worden. De WIK-brief is een speciale herinnering met wettelijke vormvereisten.

Loopt een huurschuld verder op dan zal een er een Stapelbrief verstuurd moeten worden, dit is een speciale variant van de WIK-brief. Hierin wordt de bestaande huurschuld met rente en kosten vermeld. Tevens wordt direct een nieuwe, wettelijke laatste termijn aangezegd voor de nieuwe maand.

Het opstellen van juridisch kloppende WIK- en Stapelbrief is specialistisch en kan een uitdaging zijn.  Casia Incasso kan deze procedure voor u uitvoeren. Hierdoor weet u zeker weet dat uw dossier aan alle wettelijke eisen voldoet, zodat u sterk staat tijdens een procedure.

Bij een zakelijk huurder is de procedure eenvoudiger. De wet regelt namelijk dat rente en incassokosten direct zijn verschuldigd één dag na de vervaldatum. Per geval kunt u de afweging maken of de zakelijke huurder nog een laatste aanmaning krijgt of direct een incasso-aanzegging.

Voor het opstellen en versturen van een WIK-brief rekent Casia Incasso €17,00. Dit is inclusief:

  • Verzending van de brief per normale post*
  • Verzending per e-mail
  • Verzending per sms
  • Herinnering per e-mail & sms 3 dagen voor de vervaldatum
  • Bewaking van de vervaldatum

Wij raden aan de brief ook per aangetekende post te verzenden. De portokosten voor aangetekend versturen worden 1:1 doorbelast.

Incasso


Huurders zijn voor de wet geen gewone debiteuren. Huurders hebben huurbescherming en voordat een rechter de huurschuld, proceskosten en ontbinding van de huurovereenkomst toewijst,  zult u als verhuurder moeten aantonen er alles aan te hebben gedaan om gezamenlijk het “probleem” op te lossen. De inzet die rechters verwachten van verhuurders gaat een stuk verder dan dat het Burgerlijk Wetboek voorschrijft.

De incassoprocedure van Casia Incasso is hier volledig op ingericht.

1.    Gepaste communicatie

  • Het beste communicatiemiddel inzetten dat past bij de huurder, denk aan brief, e-mail, sms, Whatsapp of een video call
  • Het tijdstip van contactmomenten aanpassen, bijvoorbeeld buiten kantoortijden of op zaterdag

2.    Begrijpelijke taal

  • Taalgebruik afstemmen op de huurder
  • Vertaling in moedertaal aanbieden
  • Altijd klantvriendelijk en fatsoenlijk
  • Jargon vermijden

3.    Open houding

  • Zorgen dat de huurder geen angst heeft om contact op te nemen
  • Een beeld krijgen van de situatie en oorzaak
  • Meedenken in oplossingen

4.    Duidelijkheid

  • Met menselijke maat laten weten dat wij zo snel mogelijk de huurachterstand willen incasseren en verder oplopen van de schuld willen voorkomen.

5.    Adequaat

  • Wij volgen afgesproken termijnen adequaat op, zo geven wij de huurder het signaal dat het stipt nakomen van afspraken voor ons belangrijk is en wij dat ook van de huurder verwachten

Mochten er  tijdens een lopende incassoprocedure nieuwe huurtermijnen vervallen, dan nemen wij deze op in de lopende procedure.

De incassoprocedure kan worden gecombineerd met een bezoek op de locatie van de debiteur. Een persoonlijk bezoek is een van de meest effectieve methode om tot een oplossing te komen met een huurder.

Wij storten het volledige geïncasseerde bedrag (huurachterstand, rente en incassokosten) door aan u.

  • Voor een incassoprocedure rekent Casia Incasso een vast tarief van €247,00
  • Voor een incassoprocedure met een bezoek aan uw huurder rekent Casia Incasso een vast tarief van €297,00

Debiteurenbezoek


Een huurachterstand en/of dispuut bij uw huurder wilt u snel oplossen. Dat kan onder meer door een huisbezoek. Het huisbezoek is een effectieve manier om de ontstane situatie te doorbreken en de huurder weer in beweging te brengen. Contact met de huurder door een huisbezoek van een van onze adviseurs zorgt duidelijkheid voor hét begin van de oplossing. Die duidelijkheid is belangrijk. Door een huisbezoek krijgt u een goede indruk van de staat van uw vastgoed en het moreel van uw huurder. Hierdoor kunnen wij goed inschatten wat de vooruitzichten zijn met betrekking tot de betalingen en welk perspectief er is. Uit de praktijk blijkt dat het huisbezoek een slagingspercentage heeft van 90%. De huurder wil namelijk vaak zelf ook graag een oplossing maar ziet door de bomen het bos niet meer. Het doel van het huisbezoek is om direct tot wederzijdse overeenstemming te komen tussen de opdrachtgever en debiteur. Natuurlijk verloopt dit proces altijd in overleg met de opdrachtgever.

De kosten van een los locatiebezoek bedragen: €97,00

Juridische procedure


Biedt de huurder geen oplossingen of blijkt er geen perspectief te zijn om tot een minnelijke oplossing te komen, dan is er de mogelijkheid om een juridische procedure te starten. Een van de onderdelen van een juridische procedure is het ontbinden van het huurcontract. Het doel van de  ontbinding is het voorkomen van het verder oplopen van de huurachterstand. Voor ontbinding van het huurcontract is een procedure bij de rechtbank noodzakelijk. Om ervoor te zorgen dat de rechter uw eisen toewijst, is een solide dossier en een zorgvuldig opgestelde dagvaarding nodig.

De kosten voor het begeleiden van de volledige juridische procedure voor de rechtbank Den Haag bedragen: €487,00. Dit is inclusief:

  • advies over de procedure
  • opstellen dagvaarding
  • dagvaarding laten betekenen
  • dagvaarding op de rol plaatsen van de rechtbank
  • beantwoorden en opstellen van tussentijdse aktes en rolberichten
  • bijwonen comparitie van partijen
  • Vonnis laten betekenen

Mocht u kiezen voor een juridische procedure, dan kunnen wij als gemachtigde de volledige procedure voor u begeleiden. In dat geval kunnen wij namens u handelen en hoeft uzelf niet aanwezig te zijn bij eventuele zittingen.

Boek uw strategie gesprek

In een vrijblijvend gesprek van circa 45 minuten kijkt u samen met een huurspecialist naar de meest rendabele strategie van uw vastgoedportefeuille.