TIP 63. | Veroudering berekenen

Dit kengetal geeft u informatie over de veroudering op factuurniveau. In deze overzichten kunt u zien welke debiteuren van mening zijn dat u een “bank” bent, en ze helpen de debiteurenbeheerder te focussen op de grootste prioriteiten. Stuur mij het GRATIS e-book!

Door |2022-09-06T08:58:58+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 62. | “Day’s sales outstanding” berekenen

De Days Sales Outstanding (DSO) is een kengetal om te berekenen hoe lang u er gemiddeld over doet om een vordering betaald te krijgen. Een hoge DSO geeft aan dat facturen relatief lang uitstaan en er gekeken moet worden naar verbeterpunten in het debiteurenbeheer. Door op vaste momenten een DSO-berekening uit te voeren, heeft

Door |2022-09-06T08:57:33+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 61. | Maak gebruik van kengetallen

In debiteurenbeheer zijn er 5 basis kengetallen waarop u een debiteurenbeheerder of team kunt aansturen: Days Sales Outstanding (DSO) Veroudering Historische betaaltermijn Klantscore Rente & kosten Maak u deze kengetallen eigen en gebruik variaties om het optimale inzicht te geven in uw debiteurenbeheer. Stuur mij het GRATIS e-book!

Door |2022-09-28T13:53:28+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 60. | Maak doelstellingen smart

Bij kleinere ondernemers wordt debiteurenbeheer vaak ad-hoc uitgevoerd. Bepaal vooraf uw doelstelling op basis van S.A.R.T. (Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Toepasbaar). Voorbeeld: “Aantal dagen dat posten open staan terugbrengen van 90 naar 45”. Stuur mij het GRATIS e-book!

Door |2022-09-06T08:53:09+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 59. | Breng processen in kaart

Dit is toepasbaar op alle processen binnen uw bedrijf. Documenteer het proces en probeer dit constant te verbeteren en aan te passen op uw situatie. Beschreven procedures zijn ook beter overdraagbaar en kunnen worden gebruikt als checklist. Stuur mij het GRATIS e-book!

Door |2022-09-28T13:56:28+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 58. | Ga met uw tijd mee

Het versturen van brieven en de debiteur bellen zijn de belangrijkste basishandelingen in het debiteurenbeheer. Maar door nieuwe technieken ontstaan er mogelijkheden om het debiteurenbeheer af te stemmen op uw debiteuren. Denk bijvoorbeeld aan het aanmanen per sms. Dit is een beproefde methode voor jongeren met betalingsachterstand. Maar ook email, voice-broadcasting, de klant bezoeken,

Door |2022-09-28T14:32:05+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 57. | Train debiteurenbeheerder

Debiteurenbeheerder is een vak apart. Een debiteurenbeheerder moet instaat zijn om zonder zijn geloofwaardigheid te verliezen een wanbetaler aan te zetten tot betalen, waarbij de klantrelatie behouden blijft. Een debiteurenbeheerder moet financiële stukken kunnen lezen en beoordelen, op de hoogte zijn van de wettelijke en juridische regels, schriftelijk en persoonlijk kunnen onderhandelen en op

Door |2022-09-28T14:33:03+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 56. | Gebruik de kracht van het incassobureau

Ongeacht de stoere verhalen is er geen debiteur die het leuk vindt om met een incassobureau te maken te krijgen. Een goed incassopartner kan u stickers, stempels en banners met het incassologo leveren om uw debiteur te laten weten dat er al een samenwerking is met een incassobureau. Deze signalen op uw betalingsherinneringen versnellen

Door |2022-09-28T14:34:26+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 55. | Kredietverzekering als optie

Bij een kredietverzekering kunt u de omzet verzekeren tegen wanbetaling. Bij deze verzekering geldt: hoe beter uw debiteurenbeheer in elkaar steekt, hoe lager de premie voor de kredietverzekering is. Ongeacht of u wel of geen kredietverzekering heeft doet de volgende zin wonderen op een herinnering: “Wij melden betalingsachterstanden bij onze kredietverzekeraar, dit kan gevolgen

Door |2022-09-06T08:43:01+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 54. | Ga nooit in discussie

Emoties kunnen hoog oplopen als u een betaling probeert te krijgen van een debiteur. Het aantal smoezen en uitvluchten is voldoende groot om er een boek aan te wijden. Blijf bij uzelf. U heeft correct en op tijd geleverd en de debiteur is pas met verwijten gekomen nadat hij in gebreke was. Indien u

Door |2022-09-28T14:56:31+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|
Ga naar de bovenkant