TIP 53. | Regelmatig screenen

Niets is zo veranderlijk als een mens. Klanten en debiteuren vallen ook onder dit kopje, daarom is het belangrijk om ook bestaande klanten met enige regelmaat te screenen op kredietwaardigheid. Zowel de KvK als (krediet)informatiebureaus bieden abonnementen waarin u klanten kunt opgeven welke continu worden gemonitord op veranderingen. Stuur mij het GRATIS e-book!

Door |2022-09-06T08:40:29+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 52. | Maak debiteurenbeleid

U bent op de goede weg. U heeft een debiteurenadministratie opgezet, heeft op basis van risico’s de debiteuren ingedeeld in categorieën. Het is nu het moment om na te denken over het beleid. Wanneer doet u welke actie en hoe gaat u om met klachten, verzoeken tot uitstel, wanneer wel/niet naar de rechtbank, etc.

Door |2022-09-29T07:01:23+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 51. | Maak debiteurencategorieën

Maak een verdeling van debiteuren op basis van risico en ervaring. Gebruik bijvoorbeeld A,B,C-categorieën en geef elke categorie een specifiek beleid. A zijn de debiteuren met een minimaal risico en een nette betalingshistorie. B zijn de debiteuren welke een hoger risico vormen of al eens te laat zijn geweest met betalen. C zijn de

Door |2022-09-29T07:03:11+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 50. | Na één komt twee

Uw debiteuren kennen dit rijmpje ook. Zet dus nooit op uw herinnering dat het de “eerste herinnering” is, want iedereen is benieuwd naar nummer twee en u bent minimaal een week verder. Stuur mij het GRATIS e-book!

Door |2022-09-29T07:04:21+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 49. | Wat kost een wanbetaler?

Ondernemers weten meestal heel goed wat het kost om een nieuwe klant te werven. Wat een wanbetaler kost is in de meeste gevallen onbekend. Ga eens voor uzelf na wat de kosten zijn. Denk aan rente, inspanning, emoties door onzekerheid, bedrijfsrisico’s, tijd die u aan leuke projecten had kunnen besteden, etc. De kosten zijn

Door |2022-09-29T07:05:37+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 47. | Altijd (boete)-rente berekenen

Voor bedrijven is een betalingstermijn het goedkoopste krediet. Het kost in de meeste gevallen helemaal niets terwijl de bank een aanzienlijke rente berekent. Is een debiteur in gebreke, breng dan altijd de (wettelijke) handelsrente in rekening vanaf het moment dat de debiteur in gebreke is. Al is het maar om een bewustwordingsproces bij uw

Door |2022-09-29T07:13:47+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 46. | Geen leveringen of opdrachten uitvoeren totdat is betaald

Iedereen zal zeggen: “Natuurlijk niet…!”  Echter in de praktijk heeft de wanbetaler de leverancier vaak in de tang door te dreigen helemaal niet meer te betalen als er wordt gestopt met leveren. Ondanks deze dreigementen moet u de schade beperken en stoppen met leveren van producten en/of diensten, en passende maatregelen nemen. Stuur

Door |2022-09-29T07:15:19+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 45. | Blijf niet ploeteren

Negatieve energie en emoties komen vaak voort uit het feit dat keer op keer een (betaal)afspraak niet wordt nagekomen door de debiteur. De meeste incassobureaus verhalen alle (incasso)kosten bij de debiteur en incasseren efficiënt zonder emotie bij de “klant”. Richt u op de klanten die wel betalen en verbruik uw aandacht niet aan de

Door |2022-09-29T07:16:30+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 44. | Bluf niet te veel

Maar al te vaak worden er in emoties allerlei dreigementen geuit naar de debiteur. Om uw geloofwaardigheid niet te verliezen moet u geen loze dreigementen uiten. Geef een vordering op tijd uit handen aan een professional en verzoek om een adequaat invorderingstraject. Stuur mij het GRATIS e-book!

Door |2022-09-29T08:38:57+00:00september 6th, 2022|100 Debiteurentips|
Ga naar de bovenkant