TIP 42. | reageer direct als betaling uitblijft

Indien een factuur niet op de afgesproken dag is bijgeschreven, moet u direct laten zien dat u een strak beleid voert. Een brief, email, sms of een telefoontje, zolang u maar direct reageert op de wanbetaling. De klant verwacht namelijk ook van u dat u zich stipt aan de afspraak houdt. Waarom zou dit

Door |2022-09-29T08:58:32+00:00september 5th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 41. | hanteer een strakke planning

Uit angst voor een deuk in de klantenrelatie kunnen opdrachtgevers heel veel redenen bedenken om geen herinnering te versturen. Maak een planning en houdt uzelf hieraan. U laat uw klant zien dat u debiteurenbeheer serieus neemt en er bovenop zit. Klanten die te laat zijn met betalen en zeuren over een herinnering moet u

Door |2022-09-29T09:00:31+00:00september 5th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 40. | et een debiteurenadministratie op

Ook als u weinig facturen verzendt, loont het om een debiteurenadministratie op te zetten. Dit kan eenvoudig met een map “ Betaald – Open”, uw agenda of Excel. Op internet zijn er veel initiatieven om elektronische facturen te versturen: hieraan zit vaak een (beperkte) debiteurenadministratie gekoppeld. Vraag uw incassopartner u te helpen bij het

Door |2022-09-29T09:01:55+00:00september 5th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 39. | Wat is een pre-due call?

Een uit Amerika overgewaaide term, die betekent dat u de debiteur even belt nog voor de factuur is vervallen. Zeker bij debiteuren die altijd te laat zijn, kan het geen kwaad om vriendelijk te herinneren aan de factuur die de komende dagen vervalt. Kijk of er vragen zijn die een tijdige betaling in de

Door |2022-09-29T09:05:54+00:00september 5th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 38. | Duidelijke specificatie

Veel facturen zijn niet in één oogopslag begrijpelijk. Zorg dat uw factuur bij wijze van spreken door een kleuter wordt begrepen: een logische opbouw van het bedrag, toegepaste kortingen, verrekende bedragen, gehanteerde btw + percentage, wel/geen automatische incasso, etc. en zorg dat het bedrag direct duidelijk is, anders komt uw factuur op de stapel

Door |2022-09-29T09:08:12+00:00september 5th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 37. | Er is meer dan betaling op rekening

Hoe creatief de ondernemer ook is, betalen gebeurt bijna altijd op rekening met een betalingstermijn van 14 tot 30 dagen. Betaling vooraf, betaling onder rembours, een aanbetaling, een deelbetaling, een zekerheid in de vorm van een letter of credit of een storting bij een notaris/advocaat. Ook de mogelijkheden op internet zijn groot; iDeal, Paypal,

Door |2022-09-05T17:27:22+00:00september 5th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 36. | Beloon goed betaalgedrag

Geef korting bij vooruit- of directe betaling. U hoeft dan geen krediet verzekeringspremie te betalen. U heeft geen renteverlies, administratiekosten of cashflow problemen. Goed betaalgedrag kan ook worden gebruikt voor een hoger kredietlimiet en dergelijke. Bekijk hoe u in uw branche de goede betaler kan belonen. Stuur mij het GRATIS e-book!

Door |2022-09-29T09:12:19+00:00september 5th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 35. | Debiteuren als onderpand

Als u de openstaande debiteuren verpandt voor een (bank) krediet of gebruik maakt van een factormaatschappij dan is het belangrijk dat uw debiteurenbeheer aantoonbaar van goede kwaliteit is. Hoe kleiner het risico op wanbetaling hoe lager de rente of factor fee (vergoeding voor risico) is. Hanteer nooit een langere betalingstermijn dan wettelijk is opgelegd.

Door |2022-09-29T09:13:42+00:00september 5th, 2022|100 Debiteurentips|

TIP 34. | Bekijk factoring als mogelijkheid

Factoring (ook wel commercial finance genoemd), kan een interessante optie zijn. U draagt de factuur over aan de factormaatschappij en zij betalen deze met inhouding van een factor fee direct aan u uit. De factormaatschappij neemt in de regel het debiteurenbeheer voor haar rekening. Hanteer nooit een langere betalingstermijn dan wettelijk is opgelegd. Elke

Door |2022-09-29T10:42:54+00:00september 5th, 2022|100 Debiteurentips|
Ga naar de bovenkant